czwartek, 15 października 2009

"Straszna Bryndza" czyli Kaman był świętym mnichem - "Podpierdalanie od Pana Boga" - wywiad z Kamanem (BruLion, 2.1995)

Hej.

To ja, Live. Ja też Was nie zaniedbuję i pozostawiłam dodać do "Strasznej Bryndzy" swoje trzy grosze. A jest nimi rzecz wyjątkowa - unikatowy wywiad z Kamanem pod tytułem "Podpierdalanie od Pana Boga" z nr 2 pisma "BruLion" wydanego w 1995 roku. Zdjęcia zawdzięczamy Przesytowi, któremu PolskieReggae składa wielkie podziękowania.


Artysta opowiada o swojej działalności artystycznej i współpracy z innymi muzykami, o (wychodzącej powoli z podziemia w roku 1995 w którym odbył się wywiad) popkulturze, o bezlitosnych prawach kapitalistycznego rynku, pod którego dyktatem musi stawiać swoją twórczość między muzykę największych gwiazd showbiznesu. Dowiadujemy się również rzeczy sensacyjnych - m.in. o tym, że Kaman był... świętym mnichem i został z tego powodu zamknięty w szpitalu psychiatrycznym. "Na Zachodzie nie ma już prawie szpitali psychiatrycznych - chorzy ludzie, których przypadki są na tyle skomplikowane, że nie mogą oni żyć normalnie wśród innych ludzi, mieszkają indywidualnie w domkach czy willach, w małych społecznościach. Bo społeczeństwo jest zbyt zwariowane, żeby oni mogli dać sobie radę sami" - mówi Kaman. To piękny cytat ukazujący obraz naszego kraju, którego ludność obecnie na pewno jest jeszcze bardziej szalona i zaganiana niż w drugiej połowie lat 90-tych...

Kaman porównuje również do oddziałów zamkniętych sekty. Twierdzi, że klasztory czy inne grupy religijne są takimi swoistymi "szpitalami". Gorączkowe poszukiwania Boga przez niektórych ludzi są dla Kamana zupełnie zrozumiałe, o czym świadczy wypowiedź: "Istnienie wszystkich społeczności, sekt, wszystkich religijnych odjazdów wynika z tego, że ludzie, którzy tam trafiają, są wenętrznie rozchwiani i na siłę szukają czegoś, co im powie: to jest dobro, to jest zło: to jest diabeł, to jest Pan Bóg; to jest życie, to jest śmierć i tak dalej..."

Nie zabraknie również kontrowersji przywoływanych w niektórych fragmentach rozmowy - Kaman opowiada tam o pierwiastku ludzkim w pogoni za sensacyjnymi nowinkami zasłyszanymi w mass mediach - stąd m.in. dywagacje o wydzielinach księżniczki Diany czy pewnego Amerykanina podróżującego w kosmos...

Mimo iż wywiad powstał 14 lat temu, ma na wskroś współczesne i aktualne przesłanie. Oprócz spraw, które wymieniłam pojawia się również modna dziś kwestia Michaela Jacksona, gdyż Kaman pytany o to, dlaczego nie zrobił kariery, przywołał jego postać - nazwał go biednym, zaszczutym zwierzęciem wytresowanym na wykonawcę przez swoich rodziców nie mającym w życiu żadnej sfery, która byłaby jego własnością.

Gorąco zachęcam do lektury całego wywiadu, który na pewno jest cenną perełką w archiwum bloga PolskieReggae oraz w całym dorobku "BruLionu", z którego pochodzi.

http://www.4shared.com/file/141314328/eb9e29bd/Podpierdalanie_Od_Pana_BogaWywiad_z_Kamanem-Brulion_nr_21995__wwwpolskiereggaeblogspotcom_.html
i jeszcze raz to samo:
http://chomikuj.pl/Polskie_Reggae/Kaman

9 komentarzy:

Pbn pisze...

Jestem w posiadaniu nagrania koncertu Kamana na ulicy Swidnickiej z 2001 roku, z okazji 20-lecia Pomaranczowej Alternatywy oraz fragmentu koncertu ze Stajni nr 8a z tego samego dnia. Teraz nie moge tego zgrac - nagrania mam w Polsce, a sam jestem daleko, ale w styczniu chetnie podesle. Zdaje sie, ze tylko ja te wydarzenia wtedy rejestrowalem...

jahlive pisze...

Witaj serdecznie,

Chętnie przyjmiemy Twoje nagrania. Pozostaw jakiś mail kontaktowy do Ciebie. A masz może coś jeszcze z polskiego reggae?

Anonimowy pisze...

Chętnie bym poczytał ten wywiad ale nie chce mi się to otworzyć. W czym to jest zapisane?
Pomóźcie....

fari pisze...

Witajcie.
-Pbn.W takim razie niecierpliwie czekamy.Nie zapomnij proszę o nas.
-Anonimowy.Plik ma format ZIP.Ale fakt,coś ciężko się go otwiera.Ja otworzyłem go programem o nazwie 7-Zip.Życzę powodzenia.Jak się nie uda to napisz.Coś zaradzimy.

Anonimowy pisze...

Niestety ani zipem 7 ani innym zipem nie daję rady tego otworzyć.
Jeżeli jest taka możliwość poproszę o inny format. pdf jpg. ...???

fari pisze...

Ok.Zobacz teraz.Zmieniłem format i linki.Jak coś to pisz.

Anonimowy pisze...

Teraz dałem radę. WIELKIE DZIĘKI. Ciekawy wywiad....
Pozdrawiam

Pbn pisze...

Costam sie jeszcze znajdzie, np. koncert Miki Mauzoleum, ktorego zdaje sie (jeszcze) nie ma nigdzie w Internecie, ze swietnym wykonaniem "Brytyjskich gornikow".

Mejl kontaktowy: pbn --malpiszon-- riseup kropka net.

jahlive pisze...

Jak rozumiem, będziesz w kraju na święta, Pbn? Widzę, że Ty też jesteś "mikilubny" - i bardzo dobrze :)