czwartek, 19 czerwca 2008

Jerlam
















Witajcie
Dziś pragnę przedstawić Wam naprawdę Unikat.Po pierwsze:W internecie niema ani jednej
informacji o zespole a po drugie:Wywiad ten nigdy nigdzie nie był publikowany...no i po
trzecie:Zdjęcia jakie Wam dziś przedstawię pochodzą z mojej prywatnej kolekcji i naprawdę
mało kto o ich istnieniu pamięta...

Jerlam-Wywiad

0 - Cześć,powiedz proszę kiedy powstał zespół i w jakich okolicznościach ?
1 - Zespół powstał w 1991 roku w nietypowy dość sposób.Całkiem przypadkiem okazało się że
w tym samym czasie,w tym samym pociągu znalazło się parę osób które jechały z Olsztyna na
tę samą imprezę czyli Muzyczny Camping w Brodnicy(musiało to być w okolicach
26.07.91.przyp.autora).Na nasze szczęście znalazły się pod ręką conga i inne instrumenty i
tak to się zaczęło.Tak więc w momencie dojechania do celu mieliśmy już jakiś pomysł na
wspólny zespół.A po powrocie z Brodnicy zaczęły się poszukiwania sali do prób i w końcu
praca nad materiałem.
0 - Czy w momencie zakładania zespołu mieliście jakieś doświadczenie ze sceną,graniem ?
1 - Nie wiem jak inni.Ja wcześniej byłem wokalistą kapeli punkowej(na instrumentach
jeszcze wtedy nie grałem).
0 - Kto był liderem zespołu ?
1 - Wiesz,lidera jako takiego nie było chyba.Mieliśmy to szczęście że każdy był na równi
ważny z innymi i każdy był w zespole potrzebny.Wspólnie wymyślaliśmy muzykę i teksty.Albo
jeśli ktoś przyniósł już jakiś tekst lub zarys utworu to na próbie wszyscy wspólnie go
dopracowywaliśmy.Nie można powiedzieć że to ja napisałem ten tekst lub tą muzykę , bo w
sumie końcowe dzieło było efektem nas wszystkich.
0 - Graliście dość dawno temu.Jako zespół jak wspominacie tamte czasy(pod względem
muzycznym,technicznym... ? )
1 - Wiesz , wydaje mi się że było lepiej.Było lepiej bo to my robiliśmy to co chcieliśmy
dostać.Pamiętasz I and I.Prawdziwa legenda.To on między innymi robił wspaniałe koncerty i
inne rzeczy które naprawdę były ważne.I oto chodziło . Co do grania, grało się na czymkolwiek,tylko po to aby grać.Nie było łatwo o dobry sprzęt(nie stać nas było na niego bo chyba nikt z nas jeszcze wtedy nie zarabiał a za granie też nie dostawaliśmy kasy)Jak
grały nasze instrumenty słychać zresztą na naszym demo.Jak dziś pamiętam popękane talerze w perce i inne takie.
0 - Wspomniałeś o nagraniu demo.Powiedz jak to się stało że tyle lat minęło i nikt tych
nagrań nie zna ?
1 - Wiesz,może chodzi o to że nie byliśmy (jesteśmy) warci poznania...
0 - jasne
1 - Nie no kiedyś faktycznie myślałem że nie warto tego gdzieś wstawiać a dziś po prostu
już tego materiału nie posiadam i chyba nikt już nic nie ma.Oprócz dema wiem że były zapisy wideo naszych koncertów ale też nic więcej mi o nich nie wiadomo.
0 - Mam nadzieję że jednak te zapisy nie przepadły bezpowrotnie.Powiedz mi,podobno sporo
koncertowaliście.Czy to prawda.
1 - Tak.Pamiętam że zdarzało nam się grać po trzy,cztery koncerty tygodniowo plus raz w
tygodniu próba.To było naprawdę sporo.Jedyne czego żałuję to tego że nie zagraliśmy na żadnym ogólnopolskim koncercie.Wtedy nasze losy może inaczej by się potoczyły.
0 - Jakieś sukcesy?
1 - W zasadzie to nie .Pomijając fakt nagrania demo,wygrania paru
konkursów,zarejestrowania naszego koncertu przez TVP i podobno retransmisji w TV(nie
jestem pewien bo tego nie widziałem)no i wspaniałej zabawy przy graniu to jako takich
sukcesów chyba nie odnieśliśmy.
0 - Po rozpadzie Jerlamu jak potoczyły się wasze losy muzyczne i dlaczego zespół przestał
istnieć?
1 - Piotrek z tego co wiem grał w kapeli Faya,co do innych to nie wiem.Ja grałem w wielu kapelach o różnej stylistyce,funky,jazz ska,blues rock,folk irlandzki.Były to i są zespoły z Olsztyna i okolic.A zespół rozpadł się tak jakoś naturalnie.Ludzie po ukończeniu szkół rozjechali się i zajęli się czymś innym i tak to powoli się wszystko rozeszło.Widać tak musiało być.
0 - Na zakończenie,czego mogę Tobie życzyć?
1 - Tak mi jak i wszystkim innym regałowcom możesz życzyć by wszystkie nagrania archiwalne wyszły na światło dzienne i aby każdy robił na co dzień to co chce robić.
0 - Dzięki za wywiad i mam nadzieję że nagrania się odnajdą.
1 - Też tego chcę.Pozdrawiam wszystkich
fari

0 - Przedstawię teraz skład zespołu:

Piotr(Przewor)-git.rytm,voc.conga
Tymof-flety,woc.conga
Radek-bass
Artur-perk.
Magda-Voc
Aneta-Voc
Dzieju-git.sol.
Sławek(fari)Drajer-voc.conga
Muzyka i słowa-Jerlam
W wywiadzie udział wzięli:
0-asiamarta1
1-fari

0 - Mam nadzieję że nie pokręciłam żadnych imion,ksywek i informacji.Jeżeli tak to przepraszam.
Kopiowanie i wykorzystanie wywiadu i zdjęć jak najbardziej wskazane ale mam prośbę.Podawajcie stronę bloga "Polskie Reggae" http://polskiereggae.blogspot.com/ .I nie zmieniajcie nazw plików.
Tu macie ten wywiad + zdjęcia w lepszej trochę jakości.
http://chomikuj.pl/Polskie_Reggae/Jerlam/Wywiad*2bzdj*c4*99cia
i jeszcze raz to samo:
http://www.4shared.com/file/223870189/676a9390/Jerlam-Wywiadzdjcia_polskiereg.html

3 komentarze:

jahlive pisze...

No wiesz co, jestem pod wrażeniem. Jaka wielka szkoda, że nasza Polska traci takie młode talenty. Nie, nie słyszałam Waszej muzyki. Jak graliście, nie było mnie jeszcze na świecie. Ale jestem przekonana, że to, co tworzyliście, było świetne. Z tych zdjęć bije jakaś autentyczność, z wywiadu zaangażowanie i miłość do muzyki. Nie mówię tak dlatego, że Ciebie znam. Nawet najlepszym znajomym potrafię wylać kubeł zimnej wody na głowę, jeśli chodzi o sprawy "radosnej tfurczości mózycznej"... ;-)

Nie wiedziałam, że byłeś kiedykolwiek wokalistą. Czy ten chłopak na zdjęciu z mikrofonem to Ty? Świetnie wyszedłeś. Nadal masz tak długie włosy, czy już nieco krótsze ;)? A jaką piękną mieliście w zespole panią (bo drugiej to chyba na zdjęciach nie ma).. no cudo po prostu (Twoje I-threes?). Czy zespół w swoim okresie działalności miał trzy różne osoby na wokalu na przestrzeni czasu (czyli tak jak np. Daaab), czy też wymienialiście się jakoś?

To przykre, że żadne nagrania się nie zachowały. I ogromna szkoda, że nikt o Was nie pamięta. Ale spójrz np. na taki Wanted - wszyscy wiemy, że Jaya ze Świdnika była doskonałą wokalistką. A dziś? Nikt nie wie, co się z nią dzieje. Nawet ludzie z lubelszczyzny, którzy ją znali, zbywają informacją: "no, kręciła się tu kiedyś taka..." A przecież straciliśmy wielki talent na skalę światową, dziewczynę o wielkiej charyźmie, pięknym głosie i doskonale znającą patois.

Udostępnianie plików w internecie to dziki zachód. Może w przyszłości i Jerlam się znajdzie? Życzę Ci tego bardzo mocno.

fari pisze...

Witaj/cie
Skoro tak się rozpisałaś to i ja pozwolę sobie.Zespół Jerlam faktycznie był autentyczny.Graliśmy tak jak tylko potrafiliśmy najlepiej i tak jak nam tylko wyobraźnia pozwalała.Nigdy nie graliśmy czyiś utworów bo nie chcieliśmy iść na "łatwiznę".Teksty i muzyka były ciągle analizowane.
Wokalistą byłem już przed Jerlamem i w nim a potem to już chyba tylko bębny.
Wokalistki to:Magda i Aneta.Nigdy nie robiły czegoś w stylu I-threes .One zawsze były na pierwszej lini.Magda była od zawsze a Aneta przyszła na sam koniec.(Pisała niezłe teksty(były zarejestrowane na kasetę))

Zespół Jerlam zahaczył o wiele styli muzycznych zwązanych z Reggae.Mam nadzieję że w końcu komuś się zechce udostępnić te nagrania.I jeszcze jedno:
Wokaliści śpiewali razem lub osobno w zależności od potrzeby.Tu każdy tworzył hurek i wokal i instrumental...
Robiliśmy to co było dobre i potrzebne ...

fari pisze...

Ps:Kolo z mikrofonem to faktycznie ja.